Welke vitamine B12 kiezen

Wat is vitamine B12?

Goed opneembare vitamine B12 in voeding is uitsluitend van dierlijke herkomst, maar er zijn ook supplementen die geschikt zijn voor vegetariërs en veganisten.

Je hebt vitamine B12 nodig om rode bloedcellen aan te maken. Deze zijn weer nodig om zuurstof in je bloed te vervoeren. Vitamine B12 is ook nodig voor een goed werkend zenuwstelsel.

Vitamine B12 wordt in je lichaam in de dunne darm opgenomen, nadat het zich aan een eiwit heeft gebonden. Dit eiwit wordt in de maag aangemaakt. Deze koppeling is nodig, zodat vitamine B12 in je lichaam kan worden opgenomen.

B12 is de enige wateroplosbare vitamine die je lichaam als reserve opslaat. Dat gebeurt vooral in de lever.

De vitamine komt met name voor in dierlijke producten, maar ook in sommige plantaardige producten zoals zeewier en algen. In de plantaardige producten is echter een groot deel niet actief, waardoor de B12 niet goed in je lichaam opgenomen kan worden.

Naast de afkomst van vitamine B12 in dierlijke producten zit het ook in de grond en oppervlaktewater. Vanuit daar nemen dieren het op en wordt het aangemaakt in hun darmen, waardoor het in hun vlees, melk en eieren zit. Omdat dieren vaak in stallen staan, krijgen zij vitamine B12 supplementen toegediend.

Waarom en wanneer heb je een supplement nodig?

Vitamine B12 komt dus voornamelijk alleen in dierlijke producten voor, omdat het in het maag-darmkanaal van dieren wordt aangemaakt. Bij mensen wordt vitamine B12 ook in de dikke darm aangemaakt, maar wordt daar niet door het lichaam opgenomen, waardoor het belangrijk is om vitamine B12 binnen te krijgen.

Als je een tekort hebt aan vitamine B12 kan het leiden tot een vorm van bloedarmoede: macrocytaire anemie. De symptomen daarvan zijn moeheid, duizeligheid, hartkloppingen en oorsuizen. Er kunnen ook neurologische gevolgen optreden, zoals tintelingen in de vingers (parathesie), geheugenverlies, spierzwakte in benen en coördinatiestoornissen.

Het lichaam is in staat om B12 voor een langere tijd in je lichaam op te slaan, waardoor een tekort vaak pas na maanden of een jaar merkbaar is. Eerst wordt namelijk de voorraad opgemaakt.

 

Wat zijn de toevoegingen bij de verschillende supplementen?

 

Methyl- en adenosylcobalamine (dibencozide)

Methylcobalamine en adenosylcobalamine is vitamine B12 zoals het in voeding voorkomt en door het lichaam wordt opgenomen. Het is een biologisch actieve vorm. Het voordeel van een supplement met methylcobalamine en adenosylcobalamine is dat de vitamine B12 niet door het lichaam omgezet hoeft te worden en direct beschikbaar is.

Methylcobalamine is een belangrijke methyldonor in het lichaam. Methylcobalamine speelt een rol bij de aanmaak van onder andere DNA, myeline en verscheidene neurotransmitters. Daarnaast helpt het bij de afbraak van homocysteïne waardoor het een verzorgende invloed heeft op hart- en bloedvaten en de hersenstofwisseling ondersteunt. Adenosylcobalamine is werkzaam in de mitochondriën. Het is onder andere betrokken bij de stofwisseling van vetzuren, cholesterol en eiwitten. Daarnaast speelt het een rol bij de energiehuishouding en de aanmaak van hemoglobine.

 

B12 co-enzym

Co-enzym op het potje betekent dat er methylcobalamine in het supplement zit.

 

Foliumzuur (vitamine B11)

Vitamine B12 in combinatie met foliumzuur (B11) ondersteunt veel lichaamsfuncties. Zoals de aanmaak van rode bloedcellen, ondersteunen het concentratievermogen, de leerprestaties, het geheugen, de gemoedstoestand en helpt het minder stressgevoelig te zijn. De vitamines zorgen ook voor extra energie bij vermoeidheid en geven een goede weerstand.

 

Folaat

Folaat is een biologisch actieve vorm van Foliumzuur.

Vitamine B12 en folaat gebruiken elkaar om homocysteine om te zetten. Dankzij folaat wordt vitamine B12 daardoor 2000 keer hergebruikt. Folaat staat een methylgroep af zodat vitamine B12 (cobalamine) methylcobalamine B12 kan worden.

Als je alleen vitamine B12 gebruikt, maar geen folaat of foliumzuur zakt de waarde van folaat. Als je folaat of foliumzuur gebruikt, maar geen vitamine B12 zakt de waarde van vitamine B12. Daarom is B12 en folaat een goede combinatie, omdat zij elkaar versterken.

 

SR

SR staat voor slow release. Dat betekent dat de tablet langzaam in de maag uiteenvalt nadat het is ingenomen. Daardoor komen de vitamines langzaam vrij en wordt gedurende een aantal uren een constante hoeveelheid vitamines afgegeven.

 

B12-ND

Dit is een vloeibaar supplement dat gemaakt is van levende probiotica culturen. Probiotica ondersteunen de functie van de darmflora.

ND staat voor Novel Mirco-cultured Delivery en is een nieuwe formule, waarbij met behulp van een unieke probiotische cultuur gefermenteerd wordt. Dit zorgt dat de vitamine B12 ideaal kan worden opgenomen.

Hoeveel en welke vorm van vitamine B12 moet ik bijslikken?

 

Voor de meeste mensen is de minimale aanbevolen dagelijkse hoeveelheid 2,8 microgram (µg). De supplementen bevatten meer dan deze aanbevolen hoeveelheid, omdat het lichaam maar een gedeelte daarvan daadwerkelijk opneemt. Als je kiest voor een supplement met 100 µg neem je elke dag 1 tablet. Kies je voor 1000 of 2000 µg neem je drie keer per week 1 tablet als je vitamine B12 opname gemiddeld is. Als je ouder bent dat 65 jaar, neem je dagelijks een tablet van 1000 of 200 µg. Dit is ook het geval bij mensen die vitamine B12 niet goed kunnen opnemen, zoals bijvoorbeeld bij de ziekte Addison-Biermer.

Is te veel vitamine B12 schadelijk?

 

Teveel vitamine B12 is niet schadelijk voor je, omdat het wordt afgevoerd in je urine.

 

Waar kan ik jullie vitamine b12 supplementen vinden

klik op deze vitamine b12 link, dan worden alle relevante supplementen voor je opgezocht.