Wanneer kan ik het beste supplementen innemen?

Wanneer en op welk tijdstip kunnen we supplementen het beste innemen? Welke supplementen kunnen we beter niet op hetzelfde moment met elkaar combineren?

Om deze vragen te beantwoorden, moeten we naar de meest optimale omstandigheden voor opname van de stof in het bloed kijken. Vitamines, mineralen en plantaardige supplementen kunnen een wisselwerking met elkaar hebben. We bespreken hier de supplementen die het meest worden gebruikt.

Op welk tijdstip welke supplementen?
De opname van mineralen
Op welk tijdstip collageen innemen?
Astaxanthine en antioxidanten
De vetoplosbare vitamines A, D, E en K
Op welk tijdstip kruiden innemen?

vormen?
vormen 2

Op welk tijdstip welke supplementen?

Het is veruit het beste om zoveel mogelijk vitamines en mineralen via de voeding binnen te krijgen. Vitamines, mineralen en sporen bevinden zich voornamelijk in plantaardige voeding. Als je veel verse groentes, fruit, koudgeperste, ongeraffineerde plantaardige olie, noten en peulvruchten eet, zul je wellicht voldoende binnen krijgen.

Veel mensen eten echter onvoldoende van deze producten. Bovendien is de plantaardige voeding in deze tijd minder rijk aan voedingsstoffen door monocultuur en door het gebruik van bestrijdingsmiddelen.

Het kan daarom raadzaam zijn supplementen te gebruiken. Een pillendoosje met verschillende vakjes kan helpen met het verdelen van de supplementen voor inname op verschillende momenten van de dag.

De opname van mineralen

Mineralen werken in het lichaam vaak samen en horen in een bepaalde verhouding aanwezig te zijn. Op het moment dat deze verhouding verandert, kan er weer een tekort aan een ander mineraal ontstaan. Zo staat calcium in relatie tot magnesium en fosfor. Deze drie stoffen dienen in het lichaam aanwezig te zijn in een verhouding van 2:1:1. of 1:1:1.

Wanneer je een los mineralensupplement in hoge dosering gebruikt zoals calcium, magnesium, ijzer of zink, kun je daar beter geen lycopeen, caroteen of astaxanthine bij slikken. De opname van bijvoorbeeld lycopeen kan dan met 83% dalen. Dit komt doordat de ionen van de mineralen met de stoffen reageren, waardoor de biobeschikbaarheid afneemt

thee?
collageen inname

Op welk tijdstip collageen innemen?

Collageen kan de hele dag door, op elk tijdstip, gebruikt worden. Er bestaat een mythe over dat collageen afgebroken zou worden door maagzuur en dat je het daarom op een lege maag zou moeten gebruiken.

Waarom is dit NIET waar:

1. Maagzuur neemt eigenlijk juist af wanneer je eet. Dus als je bang bent dat het afgebroken zou worden moet je het juist MET eten innemen.
2. Collageen wordt door middel van maagzuur omgezet in aminozuren, die je lichaam gebruikt om biobeschikbare collageen te maken.

Je kunt collageen dus op elk tijdstip van de dag innemen, zonder dat je hoeft te vrezen voor nadelige effecten of opname.

Op welk tijdstip kan ik Astaxanthine het beste innemen?

Astaxanthine kan op elk tijdstip van de dag ingenomen worden. Het zal bijvoorbeeld geen problemen geven voor de nachtrust en daarnaast wordt men er niet duf van.

Voor maximale absorptie is het het meest effectief om astaxanthine tijdens of direct na de maaltijd in te nemen. De reden hiervoor is dat er dan sprake is van galafgifte in de darm. Hierdoor worden vetten geëmulgeerd (afgebroken tot kleine druppeltjes), wat de absorptie van de vetzuren verbetert.Het lost op in vet en wordt dan ook beter opgenomen in combinatie met een maaltijd.

kruiden & vetten
vormen 2

De vetoplosbare vitamines A, D, E en K

Vitamine A (en de voorloper bèta-caroteen), D, E en K zijn vetoplosbare vitamines. Doordat ze vetoplosbaar zijn, kan het lichaam ze opslaan en zullen ze het lichaam niet snel via de urinewegen verlaten. Het is het beste deze vitamines niet al te laat op de dag in te nemen, rond de lunch bijvoorbeeld. Omdat deze vitamines graag samengaan met wat vet, is het aan te raden ze te combineren met bijvoorbeeld een visoliesupplement of met een half theelepeltje kokos- of olijfolie.

Op welk tijdstip kruiden innemen?

De meeste kruiden (poeders, extracten en tincturen) kan je het best innemen op een relatief lege maag. Dit betekend dat je ze het beste inneemt een half uur tot een kwartier vooraf aan een maaltijd. Dit verbeterd de opname aanzienlijk en vermindert de kans op darm ongemakken.

payment-methods

Gratis retourneren | Privacy & Cookies | Algemene voorwaarden | Disclaimer

©2019 Superfoodsonline