MENU
0 artikelenWinkelwagen

subtotal:   00.00

Alles over Rhodiola Rosea

Rhodiola is de belangrijkste adaptogeen dat ingezet wordt bij stress. Als je wil weten wat Rhodiola Rosea is, waarom mensen het als supplement nemen, en of het een voordeel voor je kan hebben, dan wil je deze pagina lezen.

Wat is Rhodiola Rosea?

> Rhodiola rosea is een kruid dat ingezet wordt bij vermoeidheid en stress.

> Als je een supplement wilt bij stress dan is Rhodiola het beste om mee te beginnen

> Er is geen bewijs dat Rhodiola kan ondersteunen bij chronisch vermoeidheidssyndroom

Rhodiola komt voor in koude bergachtige gebieden met extreme weersomstandigheden en een hard klimaat. In deze gebieden worden de wortels van rhodiola gebruikt voor een aanpassingsvermogen tegen psychische stress.

Rhodiola rosea is, naast Ashwagandha, waarschijnlijk het meest wetenschappelijk onderzochte adaptogeen.

De toepassingen, voordelen en werking van Rhodiola:

✔  Sterk adaptogeen

✔  Gaat vermoeidheid tegen*

✔  Is goed voor de hersenen*

✔  Uitstekend in stress-situaties*

✔  Verhoogt de weerbaarheid*

✔  Draagt bij aan een normaal aanpassingsvermogen*

* Deze gezondheidsclaims, gemaakt op basis van plantaardige inhoudsstoffen, zijn -op dit moment- nog bij de ESFA in behandeling. Voor meer informatie over gezondheidsclaims en het correcte gebruik hiervan verwijzen we je graag naar onze > veiligheidspagina.

Belangrijk

Stress problemen? Dit kan je aanpakken met een gezonde levensstijl, ondersteund door een natuurlijk kruid, superfood of voedingssupplement. Natuurlijke poeders en capsules zijn voedingssupplementen. Ze ondersteunen je gezondheid maar zijn geen vervanging voor een gezonde leefstijl. Raadpleeg altijd een arts als je medicijnen gebruikt, zwanger bent of borstvoeding geeft voordat je een kruid, superfood of voedingssupplement inneemt.

Hoe werkt Rhodiola?

Wat is het werkingsmechanise en waar is Rhodiola goed voor? Hoewel er meer dan 20 verschillende soorten Rhodiola zijn bevat alleen Rosea de 3 actieve rosavine bestanddelen. Rhodiola bevat fytosterolen, flavonoïden, glycosiden, fenolen en etherische oliën waarvan de monoterpenen de meest overheersende zijn.

De fenylpropanoïden rosavine, rosarine, rosine en rosiridine zijn kenmerkend voor Rhodiola samen met de glycoside salidroside en worden in de extracten gebruikt. De natuurlijke verhouding tussen de rosavines en salidroside is 3:1.

De regulerende werking bij en na een stressrespons komt voornamelijk door rosavin, salidroside en tyrosol.

Rhodiola is een adaptogeen

Rhodiola is een adaptogeen, dit betekent dat het lichaam en geest laat aanpassen aan extreme situaties. Rhodiola de hormonale reacties helpen reguleren en de werking van signaalstoffen in de hersenen en het zenuwstelsel ondersteunen. Zo kan Rhodiola onder meer het gehalte van dopamine en serotonine verhogen.

Wat doet Rhodiola niet?

Er wordt op veel websites gezegd dat Rhodiola het uithoudingsvermogen verbeterd. Hier is echter geen wetenschappelijk bewijs voor. Rhodiola heeft geen "performance boosting" effect anders dan het ondersteunen van een goede gemoedstoestand.

Dosering en gebruik

Algemene dosering > 1 x per dag 500 mg Rhodiola extract (SHR-5*)

Bij specifieke ondersteuning > 2 x per dag 500 mg Rhodiola extract (SHR-5*)

5 tot 6 gram bulk poeder van rhodiola rosea dat geen extract bevat

*gestandaardiseerd op 3% Rosavin en 1% Salidroside

Wanneer kan je het beste Rhodiola innemen? Neem het in de ochtend, vlak vooraf aan het ontbijt.

Hoe wordt Rhodiola op kleine schaal verbouwd?

Hoe wordt Rhodiola op grote schaal verbouwd?

Wetenschappelijk onderzoek en referenties

Voor Superfoodsonline is het erg belangrijk dat jij goed geinformeerd bent en beschikking hebt tot het meeste recente wetenschappelijke onderzoek en deskundig advies. Wil je wetenschappelijke referenties en naslagwerk lezen over Rhodiola? Mocht je meer informatie over de studies willen hebben, heb je moeite met het lezen van dit soort informatie of wil je product informatie, neem dan contact op en dan helpen we je graag verder.

Rhodiola wordt vaak samen gebruikt met

Supplementen met soortgelijke effecten worden vaak gecombineerd met Rhodiola voor sneller en nog sterker effect. Voor een goede combinatie kijk je naar Maca, Lion's Mane en Ashwagandha.

Meest gestelde vragen over Rhodiola:

Is Rhodiola veilig?

Rhodiola is een superfood dat al heel lang veilig door mensen over de hele wereld gebruikt wordt. Er is veel wetenschappelijk onderzoek gedaan met de Rhodiola wortel en er zijn nooit resultaten geweest die de veiligheid ter discussie stellen. Het gebruik van supplementen met Rhodiola rosea is veilig, zelfs bij hoge doseringen. Rhodiola heeft een opmerkelijk lage toxiciteit. In wetenschappelijke studies is de veiligheid getest tot hoeveelheden van maar liefst 235.000 mg. De meeste mensen gebruiken 500 mg per dag. Het gebruiken van Rhodiola is dus zeer veilig vergeleken met veel andere kruiden.

Heeft Rhodiola bijwerkingen en nadelen?

Het is af te raden om Rhodiola te combineren met medicijnen die de hersenstofwisseling beïnvloeden, zoals anti-depressiva. Als je lijdt aan een bipolaire stoornis, manische stoornis of als je MAOI’s (monoamino-oxidaseremmers blokkeren de werking van monoamino-oxidase) neemt, wordt het ten zeerste aanbevolen om eerst een dokter te raadplegen.

Rhodiola kan de activiteit van CYP2C9 beïnvloeden. Cytochroom P 450 is in de lever betrokken bij metabolisme en oxidatie van endogene en xenobiotische stoffen, zoals synthetische medicijnen. CYP 2C9 is een enzym dat een onderdeel uitmaakt van dit systeem.

Kan je nog wel slapen na het gebruik van Rhodiola?

Veel mensen vragen zich af of je nog wel goed kunt slapen na het gebruik van Rhodiola. Rhodiola geeft energie, maar stimuleert niet zoals cafeïne dat doet. Door de verbeterde stressrespons na gebruik van Rhodiola gaan mensen juist beter slapen, slapen ze makkelijker in en voelen zich uitgeruster.

Wat zijn de ervaringen met Rhodiola?

Veel mensen gebruiken Rhodiola langdurig en zijn er zeer positief over. Het is voor veel toepassingen één van de meest effectieve supplementen die je kan kiezen. Je kunt op elke desbetreffende Rhodiola productpagina de reviews vinden die mensen hebben gegeven. We adviseren omdat te bekijken, ervaringen helpen!

Is jullie Rhodiola anders dan de Rhodiola van de Kruidvat en de Tuinen?

Mensen vragen zich vaak af: "Waar is de beste Rhodiola te koop?" Wij leveren enkel de beste Rhodiola waarvan we elke stap in de productielijn weten. Er bestaat een behoorlijk kwaliteit verschil tussen dit soort producten. Wij garanderen je de beste kwaliteit voor een eerlijke prijs.

Wanneer begin ik de effecten van Rhodiola te voelen?

Hoe snel werkt Rhodiola? Rhodiola is een voedingsmiddel en geen farmaceutisch medicijn. Dit betekent dat het langer duurt voordat de effecten beginnen op te treden. De meeste mensen die beginnen met het elke dag nemen van Rhodiola voelen de effecten na 3-6 dagen. We adviseren om tenminste 1 verpakking lang elke dag Rhodiola te nemen om de maximale effecten te kunnen ondervinden.