L-Carnitine

Goed Opneembare L-Carnitine en Acetyl-L-Carnitine bij Superfoodsonline

Heb je vragen over Carnitine? Stel ze gerust.

Wat is L-Carnitine en Acetyl-L-Carnitine?

Acetyl-L-carnitine is de geacetyleerde vorm van L-carnitine, dat in voeding vooral voorkomt in rood vlees en vrijwel niet in plantaardige voedingsmiddelen. In de lever, nieren en hersenen maakt het lichaam zelf carnitine aan van de aminozuren lysine en methionine, met vitamine C, ijzer, vitamine B6 en niacine als cofactoren. L Carnitine kan naar behoefte in acetyl l carnitine worden omgezet en vice versa.

Carnitine en acetyl-L-carnitine zijn semi-essentiële aminozuren, en hoewel je het aan kunt maken kan dit proces vertraagd en verstoord worden, waardoor je er soms onvoldoende van kunt hebben. De productie neemt geleidelijk af met het ouder worden. Veel studies laten zien dat het ouder worden gepaard gaat met sterke afname van het gehalte carnitine en acetyl-L-carnitine in spierweefsel.

Acetyl-L-Carnitine passeert gemakkelijk de bloed-hersenbarriere

Suppletie met acetyl-L-carnitine heeft als voordeel boven L-carnitine dat de effecten op het (centrale) zenuwstelsel groter zijn. Acetyl-L-carnitine passeert gemakkelijker dan L-carnitine de bloedhersenbarrière en wordt daarom makkelijker opgenomen. In de hersenen ondersteunt acetyl-L-carnitine de synthese en activiteit van de neurotransmitter acetylcholine.

Soms is dit echter niet gewenst, want Carnitine kan hele positieve effecten hebben op de rest van het lichaam. Kies voor Acetyl-Carnitine voor de hersentoepassing, en Carnitine voor alle andere toepassingen.

Wanneer kan je Carnitine het beste innemen?

Carnitine kan je het beste een half uur vooraf aan het ontbijt innemen voor de beste opname. Inname in de avond kan de slaap bij sommige mensen verstoren.

Hoeveel Carnitine moet ik nemen?

Neem 2 x per dag 500 mg Acetyl-l-Carnitine in, of 2 x per dag 250 mg L-Carnitine in. Carnitine kan langdurig gebruikt worden zonder gevaar op gewenning of verslaving. Je hoeft ook geen pauzes in te lassen.

Is Carnitine veilig?

Carnitine is een supplement dat al heel lang veilig door mensen over de hele wereld gebruikt wordt. Er is veel wetenschappelijk onderzoek gedaan met Carnitine en er zijn nooit resultaten geweest die de veiligheid ter discussie stellen.

Heeft Carnitine bijwerkingen en nadelen?

Gebruik geen (acetyl)-L-carnitine bij hypothyroïdie; carnitine remt de activiteit van schildklierhormoon. Bij hyperthyroïdie kan (acetyl)-L-carnitine wel worden gebruikt. Acetyl-L-carnitine versterkt mogelijk net als L-carnitine de antistollingswerking van coumarinederivaten zoals acenocoumarol en warfarine.

Wat zijn de ervaringen met Carnitine?

Veel mensen gebruiken Carnitine langdurig en zijn er zeer positief over. Het is voor veel toepassingen één van de meest effectieve supplementen die je kan kiezen. Je kunt op elke desbetreffende Carnitine productpagina de reviews vinden die mensen hebben gegeven. We adviseren omdat te bekijken, ervaringen helpen!

Wanneer begin ik de effecten van Carnitine te voelen?

Carnitine is een voedingsmiddel en geen farmaceutisch medicijn. Dit betekend dat het langer duurt voordat de effecten beginnen op te treden. De meeste mensen die beginnen met het elke dag nemen van Carnitine voelen de effecten na 3-5 dagen. We adviseren om tenminste 1 verpakking lang elke dag Carnitine te nemen om de maximale effecten te kunnen ondervinden.