Kurkuma

Alles over Kurkuma (Curcuma) bij Superfoodsonline

Kurkuma (Curcuma) is misschien we het populairste ayurvedische kruid van de laatste 5 jaar. Op deze pagina vind je alles over Kurkuma, de werking, ervaringen en bijwerkingen. Onderaan vind je alle Kurkuma poeder en supplementen duidelijk vergeleken.

Wat is Kurkuma?

Kurkuma is een van de meest bekende kruidenpreparaten. Curcumine is het belangrijkste werkzame bestanddeel van Kurkuma, een aromatische specerij uit de wortel van de Curcuma longa. Kurkuma wordt veel gebruikt in de Indiase keuken, waar het onder de namen turmeric, koenjit, geelwortel of Indiase saffraan vrijwel elke dag gebruikt wordt.

Voordelen, toepassingen en werking:

  • Draagt bij aan de normale werking van de gewrichten*
  • Draagt bij aan de normale werking van de spijsvertering*
  • Draagt bij aan de normale werking van de leverfunctie*
  • Draagt bij aan de normale werking van hart en bloedvaten*
  • Draagt bij aan een normaal cholesterolgehalte*
  • Heeft een positieve invloed op het immuunsysteem*

* Deze gezondheidsclaims, gemaakt op basis van plantaardige inhoudsstoffen, zijn -op dit moment- nog bij de ESFA in behandeling.

Wat is de werking van Kurkuma en waar is Kurkuma goed voor? Al eeuwen wordt curcumine ingezet ter ondersteuning van het immuunsysteem en voor het behoud van een gezonde leverfunctie en spijsvertering. Ook levert het een bijdrage aan het behoud van soepele gewrichten en ondersteunt het de mentale balans en de werking van het centrale en perifere zenuwstelsel.

Er zitten 3 verschillende gele pigmenten (curcuminoïden) in de kurkumawortel en dit zijn meteen ook de stoffen die kurkuma z’n heilzame werking geven. De meest bioactieve en onderzochte stof van de drie is curcumine. Ongeveer 3 % (in gewicht) van de kurkuma wortel is curcumine. De meeste onderzoeken naar de genezende werking van kurkuma worden gedaan met het geëxtraheerde curcumine en hoge doseringen van 500 mg tot 4 gram per dag.

Kurkuma werkt zuiverend, brengt je stofwisseling in balans en verwijdert daarnaast ook schadelijke stoffen uit je lever. Daarnaast bevordert kurkuma het spijsverteringsstelsel. Het kruid stimuleert de productie van maagsappen en de werking van de lever & gal. Dat is heel goed voor het verteren van vettig eten. Geelwortel verlaagt het cholesterolgehalte in het bloed, hierdoor voorkom je ernstige gezondheidsproblemen zoals hart- en vaatziekten. Suppletie met curcumine leidde in onderzoek tot een significante afname van het totale cholesterolgehalte, evenals het LDL-cholesterolgehalte. Kurkuma helpt je immuunsysteem om infecties in het lichaam te voorkomen, onder andere doordat het de productie van een bepaald eiwit stimuleert dat onmisbaar is voor het immuunsysteem.

Wetenschappelijk onderzoek en referenties

Voor Superfoodsonline is het erg belangrijk dat jij goed geinformeerd bent en beschikking hebt tot het meeste recente wetenschappelijke onderzoek en deskundig advies. Wil je wetenschappelijke referenties en naslagwerk lezen over Kurkuma? Mocht je meer informatie over de studies willen hebben, heb je moeite met het lezen van dit soort informatie of wil je product informatie, neem dan contact op en dan helpen we je graag verder.

Opneembaarheid en biologische beschikbaarheid

De grootste uitdagingen bij het ontwikkelen van optimaal werkende curcumine- preparaten is de opneembaarheid en biologische beschikbaarheid. Onbewerkt cucumine wordt namelijk na het eten in de darmen en lever snel omgezet in onwerkzame metabolieten, zoals curcumine-glucuronide, die door het lichaam snel worden uitgescheiden.

Er wordt vaak gesproken over de opneembaarheid van een bepaalde stof. Hiermee wordt verwezen naar de maximale bloedspiegel (Cmax) die wordt bereikt op een bepaald tijdstip na orale inname van een nutriënt. De opneembaarheid maakt deel uit van de biologische beschikbaarheid, maar zegt zeker niet alles. Een nutriënt kan zeer goed opgenomen worden en snel een zeer hoge bloedspiegel bereiken, maar vervolgens weer heel snel afgebroken en uit het lichaam verwijderd worden zonder voldoende tijd te hebben gehad om werkzaam te kunnen zijn.

Diverse grondstoffabrikanten hebben speciale extracten ontwikkeld die wel goed opneembaar zijn en die zorgen voor een hogere bloedwaarde van actieve curcumine.

cibdol-4-procent-cat

BioCurcuma BCM-95

Voor de beste Prijs/Kwaliteit kies je Biocurcuma BCM-95

curcumine-slcp

Curcumine SLCP

Voor de ultieme opneembaarheid kies je Curcuma SLCP

Liever een Raw Poeder?

Verschillende Top-Extracten:

Longvida® Curcumin SLCP extract

Met hun gepatenteerde technologie hebben zij de opneembaarheid en biologische beschikbaarheid van curcumine weten te vergroten. Zij hebben dit bereikt door het testen van vele verschillende formules op hun biologische beschikbaarheid bij mensen. De meest optimale resultaten werden verkregen door een kijkje in de Indiase keuken te nemen. In de Indiase keuken word voor het maken van een currypasta’s kurkuma gemengd met olie. Verdure Siences heeft in hun curcumine-product met de merknaam Longvida® gebruik gemaakt van zogenaamde Solid Lipid Curcumin Particles (SLCP), waarbij de curcumine is verpakt in een vetachtig deeltje dat bestaat uit drie langeketenvetten die ook in onze voeding voorkomen, namelijk fosfatidylcholine, stearinezuur en ascorbylpalmitaat.

Voor de alle sterkste effecten van Curcuma kies je voor Curcumine SLCP.

logo-slcp-longvida

Meriva® extract

Meriva is een fytosoomvorm (phytosome) van Curcumine. In phytosomen is het extract gebonden aan fosfatidylcholine (lecithine). Dit zorgt voor een aanzienlijk betere opname en werking. Meriva Curcumine wordt geproduceerd door het Italiaanse bedrijf Indena. Zij zijn de voorloper op het gebied van phytosome kruiden-extracten. In wetenschappelijk onderzoek wordt vaak gekozen voor het gebruik van Meriva Curcumine.

Voor een zeer goede prijs kwaliteit, kies je voor BioCurcuma BCM-95.

logo-meriva

Biologische Curcuma voor een dagelijkse ondersteuning

Er zijn veel situaties waarin een heel sterk extract niet nodig is, maar dat een persoon liever een dagelijkse curcuma ondersteuning wil hebben zonder hele hoge prijzen te moeten betalen. Daarom bieden we een aantal zeer goede biologische curcuma longa poeders aan die bij dagelijks gebruik een hele goede ondersteuning zijn voor een goede prijs.

Wil je advies over Kurkuma?

Heb je vragen over Kurkuma? Wil je weten hoe jij Kurkuma het beste kan gebruiken, of welk product het beste bij jou past?
Neem dan contact met ons op. We helpen je graag verder.

Meest gestelde vragen over Kurkuma:

Is Kurkuma veilig?

Kurkuma is een superfood dat al heel lang veilig door mensen over de hele wereld gebruikt wordt. Er is veel wetenschappelijk onderzoek gedaan met Kurkuma en er zijn nooit resultaten geweest die de veiligheid ter discussie stellen. In 2009 heeft het Europees Geneesmiddelenbureau een monografie (gedetailleerde studie) over kurkuma gepubliceerd. Deze monografie bevat geen interacties met medicijnen.

Heeft Kurkuma bijwerkingen en nadelen?

Kurkuma is zeer veilig zonder bekende bijwerkingen of nadelen. Uiteraard kan er een persoonlijke gevoeligheid bestaan waardoor je bijvoorbeeld wat darmklachten kan krijgen bij hogere doseringen. Dit is zeer zeldzaam. Echter, mensen met galblaas problemen kunnen het beter niet gebruiken.

Is te veel Kurkuma schadelijk?

Het is heel moeilijk om een te hoge dosering binnen te krijgen van Kurkuma, het is een veilige stof. Je lichaam is goed in staat om Kurkuma te verwerken en heeft in hoge doseringen ook geen toxiciteit. Echter raden wij altijd aan om volgens de gebruiksaanwijzing te handelen.

Wat is de beste dosering en hoeveel moet ik gebruiken?

Een standaard dosering van een goed product is 400-600 mg. Er zijn echter vele studies met doseringen van 1500-2000 mg Kurkuma gedaan. Er wordt over het algemeen geadviseerd om je aan de aanbevolen dosering te houden voor een algemene ondersteunen en bij specifieke klachten te verdubbelen.

Kurkuma passeert de hersenbloed-barrière niet goed, klopt dit?

Dit klopt gedeeltelijk. Als je kiest voor een matig supplement, of pure poeder, dan passeert het niet of slecht omdat het al in de lever is afgebroken. Goede supplementen met een hoge opname passeren de hersenbloed-barrière wel.

Hoe neem ik Kurkuma het best? Kan ik de opname zelf ook verbeteren?

Ja, zeer zeker. Kurkuma kun je het beste innemen en gebruiken tijdens een vethoudende maaltijd. De werkzame stoffen in Kurkuma zijn in vetoplosbaar en hierdoor verhoog je de opname sterk. Het tijdstip is niet belangrijk.

Hoe lang moet ik Kurkuma gebruiken?

Het is het best om Kurkuma tenminste een aantal maanden achtereenvolgend te gebruiken voor de maximale resultaten. Hoge doseringen kunnen ook als kuur gebruikt worden.

Wat zijn de ervaringen met Kurkuma?

Veel mensen gebruiken Kurkuma langdurig en zijn er zeer positief over. Het is voor veel toepassingen één van de meest effectieve supplementen die je kan kiezen. Je kunt op elke desbetreffende Kurkuma productpagina de reviews vinden die mensen hebben gegeven. We adviseren omdat te bekijken, ervaringen helpen!

Is jullie Kurkuma anders dan de Kurkuma van de tuinen?

Mensen vragen zich vaak af: "Waar is de beste Kurkuma te koop?" Wij leveren enkel de beste Kurkuma waarvan we elke stap in de productielijn weten. Er bestaat een behoorlijk kwaliteit verschil tussen dit soort producten. Wij garanderen je de beste kwaliteit voor een eerlijke prijs.

Wanneer begin ik de effecten van Kurkuma te voelen?

Kurkuma is een voedingsmiddel en geen farmaceutisch medicijn. Dit betekend dat het langer duurt voordat de effecten beginnen op te treden. De meeste mensen die beginnen met het elke dag nemen van Kurkuma voelen de effecten na 2-5 dagen. We adviseren om tenminste 1 verpakking lang elke dag Kurkuma te nemen om de maximale effecten te kunnen ondervinden.