Best Opneembare Vitamine B12

Alle Producten

Heb je vragen over Vitamine B12? Stel ze gerust.

Wat is vitamine B12?

Vitamine B12 voorkomt een bepaalde vorm van bloedarmoede. Het is ook van belang voor een goede weerstand. Daarnaast speelt het een rol bij de vorming van gezonde rode bloedcellen, zorgt het voor een goede werking van het zenuwstelsel en draagt het bij aan de energievoorziening. Verder speelt het een rol bij de stofwisseling van foliumzuur.

Vitamine B12 wordt in je lichaam in de dunne darm opgenomen, nadat het zich aan een eiwit heeft gebonden. Dit eiwit wordt in de maag aangemaakt. Deze koppeling is nodig, zodat vitamine B12 in je lichaam kan worden opgenomen. Vitamine B12 is de enige wateroplosbare vitamine die je lichaam als reserve opslaat. Dat gebeurt vooral in de lever.

De vitamine komt met name voor in dierlijke producten, maar ook in sommige plantaardige producten zoals zeewier en algen. In de plantaardige producten is echter een groot deel niet actief, waardoor de B12 niet goed in je lichaam opgenomen kan worden.

Naast de afkomst van vitamine B12 in dierlijke producten zit het ook in de grond en oppervlaktewater. Vanuit daar nemen dieren het op en wordt het aangemaakt in hun darmen, waardoor het in hun vlees, melk en eieren zit. Omdat dieren vaak in stallen staan, krijgen zij vitamine B12 supplementen toegediend.

Waarom en wanneer heb je een supplement nodig?

Vitamine B12 komt dus voornamelijk in dierlijke producten voor, omdat het in het maag-darmkanaal van dieren wordt aangemaakt. Bij mensen wordt vitamine B12 ook in de dikke darm aangemaakt, maar wordt daar niet door het lichaam opgenomen, waardoor het belangrijk is om vitamine B12 via de voeding of supplementen binnen te krijgen.

Het lichaam is in staat om B12 voor een langere tijd in je lichaam op te slaan, waardoor een tekort vaak pas na maanden of een jaar merkbaar is. Eerst wordt namelijk de voorraad opgemaakt. Als je een tekort hebt aan vitamine B12 kan het leiden tot een vorm van bloedarmoede: macrocytaire anemie. De symptomen daarvan zijn moeheid, duizeligheid, hartkloppingen en oorsuizen. Er kunnen ook neurologische gevolgen optreden, zoals tintelingen in de vingers (parathesie), geheugenverlies, spierzwakte in benen en coördinatiestoornissen.

Kies voor de actieve vorm - Methylcobalamine

Methylcobalamine is vitamine B12 zoals het in voeding voorkomt en door het lichaam wordt opgenomen. Het is een biologisch actieve vorm. Het voordeel van een supplement met methylcobalamine is dat de vitamine B12 niet door het lichaam omgezet hoeft te worden en direct beschikbaar is.

Methylcobalamine is een belangrijke methyldonor in het lichaam. Methylcobalamine speelt een rol bij de aanmaak van onder andere DNA, myeline en verscheidene neurotransmitters. Daarnaast helpt het bij de afbraak van homocysteïne waardoor het een verzorgende invloed heeft op hart- en bloedvaten en de hersenstofwisseling ondersteunt.

Adenosylcobalamine

Adenosylcobalamine is werkzaam in de mitochondriën. Het is onder andere betrokken bij de stofwisseling van vetzuren, cholesterol en eiwitten. Daarnaast speelt het een rol bij de energiehuishouding en de aanmaak van hemoglobine.

Cyanocobalamine

Cyanocobalamine is een veelgebruikte synthetische vorm van vitamine B12. Het is de meest gebruikte vorm van vitamine B12 in voedingssupplementen en farmaceutische producten, vanwege de grote stabiliteit en de lage kosten. Het kristalliseert gemakkelijk en is daarom makkelijk op te zuiveren nadat het geproduceerd is via bacteriële fermentatie.

De relatie tussen Vitamine B12 en Foliumzuur

Vitamine B12 in combinatie met foliumzuur ondersteunt veel lichaamsfuncties. Zoals de aanmaak van rode bloedcellen, ondersteunen het concentratievermogen, de leerprestaties, het geheugen, de gemoedstoestand en helpt het minder stressgevoelig te zijn. De vitamines zorgen ook voor extra energie bij vermoeidheid en geven een goede weerstand.

Vitamine B12 en foliumzuur gebruiken elkaar om homocysteine om te zetten. Dankzij foliumzuur wordt vitamine B12 hergebruikt. Foliuzmuur staat een methylgroep af zodat vitamine B12 (cobalamine) methylcobalamine B12 kan worden.

Let op: Als je alleen vitamine B12 gebruikt, maar geen foliumzuur zakt de waarde van je foliumzuur. Als je foliumzuur gebruikt, maar geen vitamine B12 zakt de waarde van vitamine B12. Daarom is B12 en foliumzuur een goede combinatie, omdat zij elkaar versterken.

Hoeveel en welke vorm van vitamine B12 moet ik bijslikken?

Voor de meeste mensen is de minimale aanbevolen dagelijkse hoeveelheid 2,8 microgram (µg). De supplementen bevatten meer dan deze aanbevolen hoeveelheid, omdat het lichaam maar een gedeelte daarvan daadwerkelijk opneemt. Als je kiest voor een supplement met 100 µg neem je elke dag 1 tablet. Kies je voor 1000 of 2000 µg neem je drie keer per week 1 tablet als je vitamine B12 opname gemiddeld is. Als je ouder bent dat 65 jaar, neem je dagelijks een tablet van 1000 of 200 µg. Dit is ook het geval bij mensen die vitamine B12 niet goed kunnen opnemen, zoals bijvoorbeeld bij de ziekte Addison-Biermer.

Is te veel vitamine B12 schadelijk?

Teveel vitamine B12 is niet schadelijk voor je, omdat het wordt afgevoerd in je urine.

Terug naar Keuzehulp