Magnesium

Goed Opneembare Magnesium Poeder, Capsules & Zout voor in Bad

Magnesium is misschien wel het belangrijkste supplement voor onze dagelijkse ondersteuning en gezondheid. Op deze pagina vindt je alles over Magnesium, de werking, ervaringen en bijwerkingen. Onderaan vindt je alle Magnesium poeder en supplementen duidelijk vergeleken.

Meest gestelde vragen (FAQ)

Heb je vragen over Magnesium? Stel ze hier gerust.

Wat is Magnesium?

Magnesium is een mineraal, net als calcium, zink of ijzer. Mineralen zijn belangrijk voor je gezondheid, omdat ze ervoor zorgen dat vitaminen hun werk kunnen doen in je lichaam. Het mineraal magnesium stuurt meer dan 300 verschillende enzymen aan. Deze enzymen zorgen ervoor dat allerlei processen in je lichaam goed verlopen. Je lichaam kan zelf geen magnesium aanmaken, dus dient het uit je voeding opgenomen te worden.

Heb ik een tekort aan Magnesium?

Er zijn veel mensen met een magnesium tekort, of een verstoorde opname van magnesium en komen dan ook niet aan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid. Extra magnesium als supplement is daarom zeer verstandig om te zorgen dat je voldoende magnesium binnenkrijgt. Mensen die veel sporten en vrouwen die zwanger, of in de overgang, zijn hebben een verhoogde behoefte aan magnesium en kunnen snel een te kort krijgen.

Magnesium speelt een belangrijke rol in de overdracht van zenuwprikkels en draagt bij aan de normale werking van het zenuwstelsel en is goed voor het geheugen.

Voordelen, toepassingen en werking:

Waar is Magnesium goed voor?

  • Draagt bij aan het leervermogen
  • Draagt bij aan de normale werking van de spieren
  • Draagt bij aan het behoud van sterke botten
  • Draagt bij aan het goed functioneren van het zenuwstelsel
  • Helpt bij het verminderen van vermoeidheid
magnesium

Top Keuze:
Golden Naturals Magnesium Bisglycinaat

 

De magnesium in dit product wordt gemaakt door Albion, een specialist op mineraal gebied. Dit is de aminozuurgebonden vorm van magnesium. Naast dat het de meest opneembare magnesium binding is, kan dit product door iedereen gebruikt worden. Het is de meest verdraagbare en bijwerkingvrije vorm van magnesium dat beschikbaar is als supplement.

Meer informatie

magnesium-infographic

De verschillende Magnesium vormen

Voordat je een magnesium supplement kiest is het erg belangrijk om iets meer te weten te komen over de verschillende vormen. De ene vorm wordt dan ook een stuk beter opgenomen dan het ander. Hele goedkope magnesium supplementen bevatten vaak synthethische niet goed opneembare vormen, en dat is zonde. Hieronder vindt je een kort overzicht van de goede keuzes op magnesium gebied.

Bisglycinaat: Best opneembare vorm

Magnesium Bisglycinaat is een aminozuurgebonden vorm van magnesium. Deze Magnesium vorm, gemaakt door Albion, is de best opneembare zuivere vorm van magnesium.

Citraat: Vaak een goede prijs/kwaliteit

Magnesium Citraat is een binding met citroenzuur, een lichaamseigen stof die goed wordt opgenomen. Voor de meeste toepassingen is dit een hele goede vorm om te nemen dat vaak in een goed voordelig product beschikbaar is.

Voor in bad: Opneembaar zonder bijwerkingen

Naast het slikken van magnesiumcapsules of pillen is het opnemen van magnesium via de huid (transdermale magnesiumtherapie) in bad sterk in opkomst. Het grote voordeel van opname via de huid, is dat je je maagdarmkanaal niet belast. Dit betekent een garantie dat er geen bijwerkingen, zoals darmklachten, kunnen ontstaan. Dit type supplement bevat magnesium zoals het ook in de zee voorkomt, magnesiumchloride. Daarnaast is er ook magnesiumolie beschikbaar, deze vorm word ook erg goed door het lichaam opgenomen.

Wetenschappelijk onderzoek en referenties

Voor Superfoodsonline is het erg belangrijk dat jij goed geinformeerd bent en beschikking hebt tot het meeste recente wetenschappelijke onderzoek en deskundig advies. Wil je wetenschappelijke referenties en naslagwerk lezen over Magnesium? Mocht je meer informatie over de studies willen hebben, heb je moeite met het lezen van dit soort informatie of wil je product informatie, neem dan contact op en dan helpen we je graag verder.

Magnesium is heerlijk voor ontspanning

Veel mensen gebruiken magnesium voor ontspanning door het in te nemen vooraf aan de slaap of na sport. Daarnaast is een heerlijk ontspannend magnesium bad heel goed voor de gemoedstoestand.

Deze vormen moet je ontwijken!

Er zijn een aantal vormen waar je op moet letten. Je mag ervan uitgaan dat wanneer de vorm niet wordt vermeld dat het een goedkope vorm betreft. De goedkoopste en slechts opneembare vorm is magnesiumoxide. De oxide vorm is sterk laxerend. Maar ook glutamaat en aspartaat dienen vermeden te worden. Dit zijn giftige vormen en hebben ook een laxerende werking.

Belangrijke informatie: Magnesium en Vitamine D

Magnesium is nodig om Vitamine D om te zetten naar de actieve vorm die het lichaam kan gebruiken. Het is belangrijk om te weten dat bij sommige mensen het gehalte vitamine D niet verhoogd kan worden zonder het nemen van extra magnesium, zeker als er een tekort aan magnesium bestaat. Mocht je last hebben van een vitamine d tekort die maar niet wil stijgen na suppletie dan is extra magnesium een heel verstandig idee. Nutriënten zijn vaak 'synergetisch' en beïnvloeden elkaars opname sterk, daarom is onze tip om bij vitamine D supplementen ook te kiezen voor een goed opneembare magnesium vorm.

Het verhaal is echter nog een stukje ingewikkelder.

Magnesium, calcium, vitamin D3 and vitamin K2 werken allemaal synergetisch met elkaar en hebben een sterke onderlinge invloed. Een hele hoge inname van calcium, zonder de tegenbalans van magnesium, kan bijvoorbeeld slecht voor het hart zijn en geeft niet de gewenste effecten van calcium op de botten. Over het algemeen heeft men een veel hogere inname van calcium, terwijl het meeste onderzoek uitwijst dat een 1:1 ration met magnesium het best is.

Vitamine K2 is belangrijk om de calcium uit het bloed naar de juiste plaatsen in het lichaam te brengen. Zonder een voldoende inname van vitamine K kan het innemen van calcium nare bijwerkingen geven.

Ons advies is het volgende:

- Vitamine K2 (90 mcg)
- Magnesium Bisglycinaat
- Vitamine D3 1000

Wil je advies over Magnesium?

Heb je vragen over Magnesium? Wil je weten hoe jij Magnesium het beste kan gebruiken, of welk product het beste bij jou past?
Neem dan contact met ons op. We helpen je graag verder.

Meest gestelde vragen over Magnesium:

Is Magnesium veilig?

Magnesium is een superfood dat al heel lang veilig door mensen over de hele wereld gebruikt wordt. Er is veel wetenschappelijk onderzoek gedaan met Magnesium en er zijn nooit resultaten geweest die de veiligheid ter discussie stellen.

Heeft Magnesium bijwerkingen en nadelen?

Magnesium is zeer veilig zonder bekende bijwerkingen of nadelen. Uiteraard kan er een persoonlijke gevoeligheid bestaan waardoor je bijvoorbeeld wat darmklachten kan krijgen bij hogere doseringen. Dit is zeer zeldzaam.

Is te veel Magnesium schadelijk?

Het is heel moeilijk om een te hoge dosering binnen te krijgen van Magnesium, het is een veilige stof. Je lichaam is goed in staat om Magnesium te verwerken en heeft in hoge doseringen ook geen toxiciteit. Echter raden wij altijd aan om volgens de gebruiksaanwijzing te handelen.

Wat zijn de ervaringen met Magnesium?

Veel mensen gebruiken Magnesium langdurig en zijn er zeer positief over. Het is voor veel toepassingen één van de meest effectieve supplementen die je kan kiezen. Je kunt op elke desbetreffende Magnesium productpagina de reviews vinden die mensen hebben gegeven. We adviseren omdat te bekijken, ervaringen helpen!

Is jullie Magnesium anders dan de Magnesium van de Kruidvat?

Mensen vragen zich vaak af: "Waar is de beste Magnesium te koop?" Wij leveren enkel de beste Magnesium waarvan we elke stap in de productielijn weten. Er bestaat een behoorlijk kwaliteit verschil tussen dit soort producten. Er is een wezenlijk verschil tussen supplementen die je koopt bij een drogist en een supplementen speciaalzaak. Onze producten worden een stuk beter opgenomen en als je dat weer afweegt voor de meerprijs dan ben je vaak zelfs goedkoper uit! Wij garanderen je de beste kwaliteit voor een eerlijke prijs.

Is magnesium een mineraal of metaal?

Magnesium komt niet in zijn vrije vorm in de natuur voor, daar is het metaal te onedel voor. Magnesium is een mineraal dat aanwezig is in iedere cel van het lichaam.

Is magnesium laxerend?

Sommmige magnesium vormen werken inderdaad laxerend. Magnesium Oxide is de meest laxerende vorm, en wordt dan ook vaak gebruikt als laxeer middel. Magnesium citraat en bisglycinaat zijn nauwelijks laxerend.

Is magnesium een zout?

Een magnesiumzout is een verbinding van magnesium waarbij het magnesium als tweewaardig ion aanwezig is. Dit is de vorm die voor in bad gebruikt wordt.

Is magnesium slecht voor de nieren?

Nee, Magnesium is superbelangrijk om het risico op nierstenen te verkleinen. Het zijn vooral de nieren die de hoeveelheid magnesium in het lichaam reguleert en die magnesium uitscheiden.

Hoe kan je een magnesium tekort het best aanvullen?

De snelste manier is door een aantal keer in de week een magnesium bad te nemen. Daarna kan je verder met een supplement om te zorgen dat het tekort niet terugkomt.

Kan je ook een teveel aan magnesium krijgen?

Het is vrij zeldzaam dat mensen een teveel aan magnesium binnen krijgen. Het is zonder supplementen te nemen vrijwel onmogelijk, en zelfs met hoog gedoseerde producten zie je het vrijwel nooit. Als je je houdt aan de aanbevolen dosering is er geen risico om te veel magnesium binnen te krijgen.

Hoe snel werkt magnesium?

Magnesium wordt zeer snel opgenomen en gaat dan meteen aan de slag in het lichaam. Mensen die klachten hebben door een tekort aan magnesium kunnen binnen een week al verschil voelen.

Hoe vaak neem je een magnesium voetenbad?

Bij een tekort neem je een aantal keer in de week een bad, daarna 1 keer in de maand.

Moet je magnesium in de avond innemen?

Als je magnesium wilt gebruiken voor een betere nachtrust is het verstandig de magnesium 2 uur voor de slaap in te nemen voor maximaal resultaat.

Wanneer begin ik de effecten van Magnesium te voelen?

Magnesium is een voedingsmiddel en geen farmaceutisch medicijn. Dit betekend dat het langer duurt voordat de effecten beginnen op te treden. De meeste mensen die beginnen met het elke dag nemen van Magnesium voelen de effecten na 2-3 dagen. We adviseren om tenminste 1 verpakking lang elke dag Magnesium te nemen om de maximale effecten te kunnen ondervinden.