Alles over de beste Probiotica

Het begint alom bekend te worden dat goede Probiotica deel zou uit moeten maken van ieder zijn dagelijkse suppletie. Op deze pagina vind je alles over de Probiotica, de werking, ervaringen en bijwerkingen. Als je wil weten wat Probiotica is, waarom mensen het als supplement nemen, en of het een voordeel voor je kan hebben, dan wil je deze pagina lezen.

Wat is Probiotica?

Misschien wel het meest interessante wetenschappelijke onderzoek met voeding en supplementen dat er op dit moment gedaan wordt is met probiotica. Of onze darmflora in orde is lijkt invloed te hebben op vrijwel alle lichaamsprocessen. Een goed probiotica supplement staat daarom vaak aan de basis van elk gezondheidsprotocol. Probiotische voedingsmiddelen zoals yoghurt, zuurkool en kefir zijn goeie toevoegingen. Maar als je die producten niet elke dag kunt eten, of er gewoon niet van houdt, dan is je beste optie een supplement te nemen.

Probiotica zijn voor de mens vriendelijke darmbacteriën, we hebben ze hard nodig. Het begrip probiotica kan vertaald worden als "voor het leven" en is het tegenovergestelde van antibiotica. Antibiotica zorgen ervoor dat alle bacteriën dood gaan.

In eerste instantie wordt in het spijsverteringskanaal het voedsel dat wij eten afgebroken en omgezet in voor ons lichaam opneembare stoffen. Allerlei enzymen die koolhydraten, eiwitten en vetten kunnen splitsen doen hun werk in onze mond en maag. Daarna is het aan de bacteriën in onze darmen (darmflora) om de stoffen op te nemen. Zonder die positieve bacteriën kan het lichaam niet functioneren. Probiotica bevatten bacteriestammen waarvan in de wetenschappelijke literatuur beschreven staat dat zij de darmflora positief beïnvloeden.

wat is probiotica?
wat doet probiotica?

Hoe werkt Probiotica?

Bij een gezonde darmflora zijn de nuttige en schadelijke bacteriën met elkaar in evenwicht. De binnenkant van de darmwand is in dat geval helemaal bezet met bacteriën. De schadelijke bacteriën kunnen zich daardoor niet vermenigvuldigen, omdat er onvoldoende ruimte en voedsel is voor nieuwe bacteriën. Zo blijft het evenwicht in stand.

De darmflora kan veranderen door bijvoorbeeld ziekte, een infectie of een behandeling met medicijnen zoals antibiotica. Antibiotica doden namelijk niet alleen schadelijke bacteriën, maar ook de nuttige bacteriën uit de darmflora. Hierdoor raakt de darmflora verstoord en ontstaan er lege plekken op de darmwand. De schadelijke darmbacteriën krijgen daardoor de kans om zich te vermenigvuldigen.

Ze zorgen voor een goede werking van de darmen en helpen bij de ontwikkeling van het immuunsysteem.

De toepassingen, voordelen en werking van Probiotica:

✔  Draagt bij aan de normale werking van de darmen*

✔  Is goed voor de spijsvertering*

✔  Ondersteunt het immuunsysteem*

* Deze gezondheidsclaims, gemaakt op basis van plantaardige inhoudsstoffen, zijn -op dit moment- nog bij de ESFA in behandeling. Voor meer informatie over gezondheidsclaims en het correcte gebruik hiervan verwijzen we je graag naar onze > veiligheidspagina.

Belangrijk

Darmklachten? Dit kan je aanpakken met een gezonde levensstijl, ondersteund door een natuurlijk kruid, superfood of voedingssupplement. Natuurlijke poeders en capsules zijn voedingssupplementen. Ze ondersteunen je gezondheid maar zijn geen vervanging voor een gezonde leefstijl. Raadpleeg altijd een arts als je medicijnen gebruikt, zwanger bent of borstvoeding geeft voordat je een kruid, superfood of voedingssupplement inneemt.

De probiotica kiezen die bij je past

Er zijn vele verschillende soorten bacteriestammen met ieder een eigen toepassing. Welke kan je dan het beste kiezen in jouw persoonlijke situatie?

Vraag je eerst het volgende af voordat je een product aanschaft:

  • Welke specifieke probiotische stammen zitten in het product?
  • Hoeveel kolonie-vormende probiotische bacterie stammen zitten in het product?
  • Kunnen de capsules het maagzuur overleven?
  • Welke hulpstoffen zijn er gebruikt?
  • Sommige probiotica supplementen moet koel bewaard worden om zijn kracht te kunnen behouden. Dit geldt zowel tijdens de productie als voor het transport, de opslag en de verkoop.

De hoeveelheid bacteriën wordt meestal uitgedrukt in KVE (kolonie-vormende eenheden), in het Engels CFU (Colony Forming Units).

probiotica kiezen
probiotica histamine

Last van allergieën?

Neem dan geen stammen die de histamine aanmaak stimuleren

  • L. delbrueckii
  • L. bulgaricus
  • L. casei
  • S. thermophilus

Kies juist voor stammen die de histamineaanmaak remmen

  • Bifidobacterium infantis
  • Bifidobacterium longum
  • Bifidobacterium breve
  • Lactobacillus gasseri
  • Lactobacillus salivarius
  • Lactobacillus rhamnosus
  • Lactobacillus plantarum

Probiotica tijdens of na een antibioticakuur?

Antibiotica heeft de eigenschap dat het zowel de goede als slechte bacteriën in je lichaam doodt. Hiervoor wordt een probioticum aangeraden met veel verschillende probiotische stammen, waaronder Lactobacillus rhamnosus, Saccharomyces boulardii of Lactobacillus acidophilus.

probiotica kiezen

Specifieke toepassing:

Voor algemene ondersteuning en het balanceren van de darmen: L. casei, L. plantarum, L. acidophilus, L. rhamnosus, L. plantarum

Voor vrouwen: Reuteri en Rhamnosus

Voor de hygiene van de mond: S. Salivarius

Voor het immuunsysteem en seizoensafhankelijke ongemakken: S. cerevisiae

Specials:

probiotica babies

Probiotica voor babies en kinderen

Darmbacterien spelen een belangrijke rol bij de gezondheid van baby's en kinderen. Tijdens de eerste levensjaren is er bijvoorbeeld een nauwe samenwerking tussen de bacteriën in darmen en het immuunsysteem.

De eisen voor een probioticum speciaal bestemd voor baby’s en jonge kinderen zijn zeer hoog. Veiligheid en gebruiksgemak spelen hier een nóg grotere rol dan bij producten voor volwassenen. Er zijn specifieke studies gedaan met Bifidobacterium om de veiligheid van deze stam bij jonge kinderen aan te tonen. Hieruit is gebleken dat het volkomen veilig is voor baby’s en jonge kinderen en uitstekend wordt verdragen.

dosering en gebruik

De Verschillende Probiotica Stammen

Lactobacillus bacteriën worden van nature gevonden in het menselijk spijsverteringskanaal en in de urinewegen. Voedsel dat gefermenteerd is, zoals yoghurt, bevat deze bacteriën. De meest bekende Lactobacillus bacteriën zijn Lactobacillus acidophilus, Lactobacillus bulgaricus, Lactobacillus rhamnosus, Lactobacillus plantarum en Lactobacillus caseï.

Lactobacillus acidophilus wordt vaak gebruikt bij de bereiding van sommige soorten yoghurt. De bacterie komt van nature voor in de mond, het maag-darmkanaal en de vagina.

Lactobacillus rhamnosus GG (LGG) is een probiotische stam, ontwikkeld door Gorbach en Goldin (GG), dat een unieke plaats inneemt binnen de probiotica. Integenstelling tot veel van andere stammen is rhamosus de enige stam dat afkomstig is van de menselijke darm en dus niet van koemelk. De werking van Lactobacillus rhamnosus GG is uitvoerig bestudeerd.

Lactobacillus casei komt van nature voor in de mond en dunne darm. Lactobacillus casei is een van de meest toegepaste bacteriesoorten als probiotica.

Lactobacillus helveticus is een stam die zeer verbonden is aan acidophilus. Het is bekend door het gebruik ervan in die productie van Zwitserse en Emmentaler kaas, maar ook in verschillende soorten gefermenteerde melk soorten.

Lactobacillus jensenii komt voor in de vagina. Lactobacillus jensenii is ongeveer 20% van alle vaginale microflora.

De Bifidobacterie is de meest voorkomende bacterie in onze darmen (90%). Al een paar dagen na de geboorte worden onze darmen erdoor gekoloniseerd. De meest bekende Bifidobacteriën zijn Bifidobacterium bifidum, Bifidobacterium lactis, Bifidobacterium longum, Bifidobacterium thermophilum en Bifidobacterium pseudolongum.

payment-methods

Gratis retourneren | Privacy & Cookies | Algemene voorwaarden | Disclaimer

©2012 - 2021 Superfoodsonline