We kennen allemaal de Becel reclames die opperen dat we ons cholesterol moeten verlagen. Een te hoog cholesterol is niet goed. Maar hoe zit dat nou precies? Wat is cholesterol eigenlijk en hoe kan het te hoog zijn? En wat kun je daar zelf aan doen?

Wat is cholesterol?

Cholesterol is belangrijke bouwstof in je lichaam. Het komt voor bij mensen en dieren. Planten hebben geen cholesterol, maar wel een bouwsteen die op cholesterol lijkt. Cholesterol bestaat uit steroïdehormonen (zoals testosteron en oestrogeen), vitamine D en gal. Ons lichaam gebruikt het als bouwstof voor lichaamcellen en hormonen, onmisbaar dus.

Hoe ontstaat een te hoog cholesterol gehalte?

Je lever maakt het grootste deel van je cholesterol aan, een ander deel komt uit je voeding. Normaal gesproken zou je lichaam precies genoeg cholesterol aanmaken. Door verschillende omstandigheden kan het uit balans raken en kan er een te hoog aan cholesterol ontstaan.

Cholesterol is niet in water oplosbaar, het wordt daarom in je bloed vervoerd doormiddel van zogenoemde lipoproteïnen. Deze lipoproteïnen worden ingedeeld op verschil in dichtheid:

VLDL: Very Low Density Lipoproteïne

IDL: Intermediate Density Lipoproteïne

LDL: Low Density Lipoproteïne

HDL: High Density Lipoproteïne

Slecht cholesterol

Je lever vormt cholesterol en geeft dit af aan je bloed als een VLDL-deeltje. In het bloed worden deze deeltjes kleiner, maar uiteindelijk ontstaat er uit al die deeltjes LDL (bestaat voor 70-80% uit cholesterol). Het LDL wordt opgenomen in je lever, bijnieren en je geslachtsklieren. Een deel van de LDL blijft achter in je bloedbaan, dit wordt opgenomen door cellen. Dit zorgt voor vervetting in je lichaam, want de cellen kunnen zich gaan nestelen in je vaatwand. Zeker als er beschadigingen zijn in je vaatwand (door bijvoorbeeld roken, verhoogde bloeddruk of ouderdom) kunnen de cellen zich goed in je lichaam nestelen. Een hoge concentratie aan LDL in je lichaam is daarom ook gevaarlijk. Het risico op hart- en vaatziekten wordt daarmee aanzienlijk verhoogd.

Goed cholesterol

HDL wordt goed cholesterol genoemd. HDL zorgt voor transport van overtollig cholesterol van je cellen terug naar je lever. Je lever zorgt er dan voor dat het cholesterol je lichaam verlaat via je ontlasting. Hoe hoger het HDL in je lichaam, hoe beter overtollig cholesterol je lichaam verlaat.

zelf cholesterol verlagen

Wat ik zelf doen om mijn cholesterol te verlagen?

Je kunt zelf al heel veel doen voor een gezond cholesterol. Misschien niet het leukste antwoord dat je wil hebben, maar het komt er op neer dat je slechte gewoontes moet afleren en goede gewoontes aanleren. Je voedingspatroon is erg belangrijk voor gezonde cholesterolwaarden. Maar ook voldoende bewegen helpt je bij het verlagen van LDL- cholesterol.

Alcohol drinken is nadelig voor je cholesterolgehalte. Ook roken heeft invloed op je cholesterol. Het verlaagt het HDL-cholesterol in je lichaam en die hebben we juist nodig! Stress en te weinig slaap hebben ook een negatieve invloed op je cholesterolwaarden. Dus ontspan!

Een gezond voedingspatroon is erg belangrijk voor een gezond cholesterol. Eet veel groente en fruit (met veel vitamine C) en weinig zout.

Wees je vooral bewust van vetten. De key is: minder verzadigde vetten, geen transvetten en meer onverzadigde vetten.

Probeer om minder verzadigde vetten binnen te krijgen.Verzadigde vetten zorgen voor een hoog cholesterol. Ze verhogen het LDL-cholesterol in je bloed. Verzadigde vetten zitten veel in dierlijke producten (met name in rood vlees, vette kaas en melkproducten).

Dan zijn er ook nog transvetten. Deze kun je het best helemaal vermijden. Dit zijn de meest ongezonde vetten. Transvetten zijn verzadigde vetten die door chemische toepassing veranderd zijn. Hierdoor kunnen vloeibare vormen een vaste vorm krijgen. Makkelijk en goedkoop voor fabrikanten, maar ons lichaam heeft geen idee wat het moet met deze transvetten. Je lichaam kan ze dus ook niet goed afbreken, dat zorgt voor een te hoog cholesterol, maar ook voor ontstekingen en overgewicht. Transvetten vind je in bewerkte voedingsmiddelen zoals koekjes, chips en kant-en-klaar maaltijden.

Onverzadigde vetten verlagen juist het LDL-cholesterol in je bloed. Onverzadigde vetten zorgen ervoor dat vet niet hecht aan je vaatwanden. Je kunt daarom het best onverzadigde vetten toevoegen aan je voedingspatroon. Noten en vis leveren veel onverzadigd vet.

Suiker is ook een echte boosdoener. Suiker maakt in je lichaam LDL-cholesterol aan. Kunstmatige en snelle suikers zorgen voor een hoog cholesterol. Je vindt deze in heel veel producten in de supermarkt. Wit brood en witte rijst bevatten veel geraffineerde suikers.

Welke natuurlijke producten kunnen mij helpen mijn cholesterol te verlagen?

Er zijn gelukkig heel veel producten die ons kunnen helpen bij het krijgen van een gezond cholesterol.

✔ Een veel gebruikt supplement is rode gist rijst, je kunt meer lezen over rode gist rijst in het blog: Rode gist rijst: wat is monacoline K.

✔ Visolie wordt aangeraden bij een hoog cholesterol vanwege de goede vetten. v✔ Recentelijk wetenschappelijk onderzoek wees uit dat artisjokblad kan bijdragen aan een gezond cholesterol.

✔ De voordelen van kurkuma lijken eindeloos. Zo wordt het ook aangeraden bij een hoog cholesterol. Met een kurkuma extract (curcamine) krijg je het meeste resultaat.

✔ De antioxidanten in groene thee helpen je beschermen tegen een te hoog cholesterol. Je moet dan wel minstens drie koppen groene thee per dag drinken. Je kunt natuurlijk ook een groene thee supplement gebruiken.

✔ Knoflook kan je helpen om je cholesterol te verlagen, alleen moet je dan wel een grote hoeveelheid knoflook eten. Wij vinden het niet heel realistisch om 28 knoflookteentjes per dag te eten. Een beter idee is daarom een knoflooksupplement.

Heb je vragen, neem dan gerust contact met ons op. Ook als je op zoek bent naar gerichter advies (bijvoorbeeld omdat je medicatie gebruikt) dan helpen we je graag.