Wat is het verschil tussen tarwegras en gerstegras?

tarwegras-gerstegras

In het Oude Egypte maakten ze al gebruiken van de voordelen die tarwegras (triticum aestivum) biedt. Een aantal jaar geleden kwam tarwegras ook plots in Nederland in het licht, samen met zijn broertje gerstegras (barley grass). Maar wat is nou precies tarwegras en wat is het verschil met gerstegras?

Wat is tarwegras?

Wanneer een tarwekorrel een kiemplantje wordt, dan transformeert het naar een jonge, groene grasstengel. De jonge scheuten, of wel tarwegras, zijn zeer voedzaam. Echter kunnen we deze als mens moeilijk verteren. We hebben immers niet zoveel magen als een koe. Voor menselijke consumptie wordt het dan ook aangeboden in poedervorm, tabletten of sap. Ik hoor het je al vragen: waarvoor gebruiken we het dan?

Tarwegras zit bomvol vitaminen en mineralen die wij dagelijks nodig hebben. Het bevat een grote hoeveelheid chlorofyl (natuurlijke antioxidant). Belangrijke vitaminen in dit product zijn B-vitaminen B1, B2, B6, B9/foliumzuur en B12. Ook vitamine C is ruimschoots aanwezig. Tarwegras is daarnaast een uitstekende bron van mineralen, zoals magnesium. Het bevat ook calcium, koper, jodium, mangaan en fosfor. Dit zijn essentiële stoffen, die vaak ontbreken in moderne voedingsmiddelen.

Wat is gerstegras?

De superfood gerstegras, lijkt heel veel op tarwegras en heeft ook meerdere gezonde eigenschappen. Het is tevens rijk aan de antioxidant chlorofyl en bevat ook andere goed opneembare vitaminen en mineralen. Gerstegras zit vol met plantaardige enzymen, carotenoïden, fytonutriënten en pigmenten. Daarnaast is het een gemakkelijk verteerbare vorm van eiwit.

De hoeveelheid vitaminen in gerstegras is ook zeer indrukwekkend. Gerstegras biedt ongeveer 30 keer meer vitamine B1 dan koeienmelk! Daarnaast vitaminen B2, B6, B9, B12 en vitamine C. Gerstegras is ook een natuurlijke bron van mineralen. Het bevat magnesium, calcium, koper, ijzer, mangaan, fosfor en kalium.

De overeenkomsten: tarwegras vs. gerstegras

Beide grassoorten zijn eerder vergelijkbaar met groente dan met graan, omdat ze afkomstig zijn van de jonge scheuten van de plant.

Tarwegras en gerstegras bevatten een breed scala aan voedingsstoffen. Waaronder diverse vitaminen, mineralen, antioxidanten en aminozuren. Ook aan mineralen zoals calcium, ijzer, magnesium en kalium en leveren vitamine A,C, E, K en folaat. Bovendien zijn ze een belangrijke bron van de belangrijke antioxidant, superoxide dismutase (een essentieel enzym dat zuurstofradicalen opruimt). Beide producten zijn een goede bron van chlorofyl, dit is het groene magnesiumrijke pigment dat in planten voorkomt. De antioxidant chlorofyl wordt gebruikt bij natuurlijke ontgifting.

De verschillen: gerstegras en tarwegras

Er zijn veel meer overeenkomsten tussen de grassoorten dan er verschillen zijn. Het eerste verschil is duidelijk, gerstegras komt van de jonge scheuten van de gerstplant, terwijl tarwegras afkomstig is van de jonge scheuten van de korenplant.

Gerstegras bevat een hoger eiwitgehalte dan tarwegras. Gerstegras is sterk alkalisch en wordt vaak ingezet tijdens een ontzuringskuur van het lichaam. Met name na het veertigste levensjaar lijkt dit belangrijker voor je lichaam, omdat het dan steeds meer verzuurd raakt.

Tarwegras levert meer vitamines en mineralen en bevat doorgaans zeer veel chlorofyl, meer dan in gerstegras. Chlorofyl kan zich aan grote hoeveelheden zuurstof binden en dat door je lichaam verspreiden. Dit zorgt voor meer zuurstof in het bloed, waardoor je je fitter voelt.

Wat betreft de smaak zijn de meningen verdeeld. Beide smaken zijn in eerste instantie niet erg lekker, een kwestie van wennen. Vaak worden ze als shot gedronken of in een smoothie. Veel mensen vinden tarwegras lekkerder dan gerstegras. Gerstegras heeft een wat bittere, nootachtige en aardse smaak die je duidelijk wil maskeren met andere smaken. Terwijl tarwegras is iets lichter is.

Conclusie: moet ik tarwegras of gerstegras gebruiken?

Eigenlijk kun je niet de fout in gaan bij het maken van de keuze tussen de twee producten. De verschillen zijn erg klein en daarom is het ook moeilijk om een keuze uit de producten te maken. Beide zitten zoals je kon lezen bomvol goede voedingsstoffen. Ze kunnen ook goed door elkaar gebruikt worden of afgewisseld worden.

Als we dan toch een voorkeur moeten geven, hebben wij een lichte voorkeur voor tarwegras, omdat dit veel vitaminen en mineralen bevat en meer chlorofyl. Daarnaast is het iets fijner qua smaak. Maar ook met gerstegras maak je een uitstekende keuze.

De hoeveelheden voedingsstoffen (met name vitamine A,C en K) in beide producten kunnen verschillen per merk. Het is daarom goed om ook de verschillende labels te vergelijken.

Gebruik je medicijnen om tromboses en bloedklonters te voorkomen? Dan worden deze producten afgeraden vanwege het hoge gehalte aan vitamine K. Ook zwangere vrouwen dienen voorzichtig te zijn.Twijfel jij of je in een risicogroep valt? Spreek hier dan over met je arts.

Wil je meer informatie over tarwegras? Kijk dan eens op onze tarwegras categoriepagina.

Benieuwd naar de gerstegras merken die wij verkopen? Neem dan een kijkje op onze gerstegras categoriepagina.

Heb je na het lezen van deze tekst nog steeds vragen? Wij helpen je graag! Voor advies kun je altijd contact met ons opnemen.