De huid is het grootste orgaan en erg actief. Daarom is het niet verrassend om te zien hoeveel voedingstoffen een effect hebben op de gezondheid van de huid.

Het uiterlijk van de huid aan de buitenkant is een goede manier om de innerlijke gezondheid te beoordelen. In dit artikel kijken we naar aspecten van een gezonde huid, zowel naar klachten als naar voedingsadviezen.

De huid is het grootste orgaan in het lichaam en bedekt bijna twee vierkante meter (voor een gemiddelde volwassene) en is goed voor ongeveer 16% van het totale lichaamsgewicht. Een vierkante centimeter huid bevat ongeveer 250 zweetklieren, 25 haren, 40 talgklieren, 2.3 meter bloedvaten, 9 meter zenuwen met 7500 sensorische cellen aan hun uiteinden. Het is verbazingwekkend wanneer je je realiseert dat we elke 24 uur een oppervlakte laag aan dode huidcellen kwijtraken!

Problemen als een vette huid

Een vette huid veroorzaakt verstopte poriën en acne is waarschijnlijk de meest schrijnende huidaandoening. Het komt het meest voor bij tieners en treft tot op zekere hoogte zo’n 80% van deze leeftijdsgroep. Acne wordt geassocieerd met overactieve talgklieren en wordt gekenmerkt door het herhaaldelijk terugkomen van mee-eters, puistjes en cystes en komt voornamelijk voor in het gezicht, op de rug en de schouders.

Voedingsdeskundigen denken dat goede voeding en een schone huid, samen met voldoende rust, beweging, frisse lucht en zonlicht, essentieel zijn om dit huidprobleem te voorkomen. De voeding moet weinig verzadigde vetten en geraffineerde koolhydraten (wit brood, suiker etc.) bevatten en rijk zijn aan vezels, in het bijzonder oplosbare vezels, die in fruit en groenten zitten.

Bèta caroteen, vitamine C en E plus Selenium:

Dit zijn belangrijke antioxidanten en vrijeradicalenvangers die nodig zijn om de huid te beschermen. Vitamine E blijkt ook de kans op littekens te verminderen en vitamine C is nodig voor weefselherstel.

Anthocyanidinen (OPC’s):

Dit zijn speciale types flavonoïden die kunnen helpen om collageen in het lichaam te versterken en te behouden. Zo zeer zelfs, dat deze van nature voorkomende verbindingen, vaak worden gebruikt in cosmetica om te helpen bij de verbetering van de elasticiteit van de huid.

Visolie:

Omega- in voeding fungeert als een natuurlijke waterafdichting en kan worden beschouwd als hydraterend van binnen uit. Dit kan helpen om de huid er meer gehydrateerd uit te laten zien en om de vitaliteit te verbeteren. Omega-3 helpt ook bij huidproblemen veroorzaakt door allergieën en is vooral nuttig bij inflammatoire huidproblemen zoals eczeem.

Zink:

Bevordert de genezing van wondjes en huidirritatie, waardoor het bijzonder nuttig is bij huidproblemen zoals acne en eczeem.

Teunisbloemolie:

Is effectief bij veel (inflammatoire) huidproblemen, zoals eczeem.

B-vitamines:

Deze zijn ook belangrijk voor een gezonde huid. In het bijzonder riboflavine (B2) en pantotheenzuur (B5) omdat ze naar verluidt een vette huid verminderen. Sterker nog , veel tekorten aan b-vitamines kunnen gesignaleerd worden via de gezondheid van de huid, zoals bijvoorbeeld barstjes bij de mondhoeken kunnen duiden op een tekort aan B2 en B6, evenals een rode vette huid aan de zijkanten van de neus. Lage waardes aan B12 en foliumzuur kunnen leiden tot een bleke gelaatskleur en een algemene tekort aan b-vitamines wordt in verband gebracht met eczeem.

Chroom:

Er wordt verondersteld dat glucosetolerantie van de huid significant verzwakt is bij mensen met acne, wat maakt dat chroom een bijzonder belangrijke voedingstof in deze situatie is.