Superfoods voor Gezonde Ogen

gezonde ogen

Voor het behouden van gezonde ogen is het belangrijk om voedsel te eten die de juiste voedingsstoffen bevatten voor een gezonde oogfunctie.

Je kunt niet voorkomen dat je ogen op latere leeftijd slechter worden omdat het als een natuurlijk proces van ouderdom. Maar, tegenwoordig hebben al veel jonge mensen last van oogproblemen die kunnen voortkomen aan een tekort aan nutriënten in het voedsel.

Gezond eten en leven kan inderdaad een hoop kwalen opheffen, al is slijtage van de ogen moeilijk te herstellen. Als je er voor zorgt dat je de juiste voeding binnen krijgt geef je je lichaam alle bouwstenen om zich te kunnen herstellen, maar dit heeft wel tijd nodig. Met een kleine verandering in je voedselpatroon kun je je ogen tot een hogere leeftijd gezond houden. Vitamine en mineralen die belangrijk zijn voor gezonde ogen zijn: Vitamine A, C, B6, Luteine, Zeaxanthine, Beta-caroteen en Lycopeen.

Vitamine C is een sterke anti-oxidant (anti-oxidanten beschermen je cellen tegen schade van vrije-radicalen) en Vitamine C helpt het oog te beschermen tegen schadelijk UV-licht. Vitamine C kun je beschouwen als een stofje die je ogen beschermt tegen het verouderingsproces. Studies hebben wel aangetoond dat je hiervoor ongeveer 300 mg vitamine C per dag moet innemen.

Vitamine E helpt het gezichtvermogen gezond te houden. Net als Vitamine C is Vitamine E een sterke antioxidant, die net weer op een andere manier het lichaam helpt ondersteunen.

Vitamine A(ook wel retinol) zorgt er voor dat de ogen zich goed kunnen aanpassen aan schemering (kan nachtblindheid voorkomen) en speelt een belangrijke rol in de celvernieuwing. Let wel op dat je je houd aan de ADH voor vitamine A (tussen 800 – 1000 mg/ dag voor volwassenen) omdat een overmaat aan vitamine A juist weer schadelijk kan zijn. Als je zeker wilt zijn dat je niet teveel neemt, kies dan voor Beta-Caroteen. Dit is een Pro-vitamine A en moet eerst nog omgezet worden door het lichaam. Je lichaam neemt niet meer beta-caroteen op dan het kan gebruiken voor de productie van Vitamine A.

Zink is een sporen-element die het oog ook beschermt en is daarbij ook heel belangrijk voor het behoud van een gezonde pupil. Veel oudere mensen hebben bovendien een gebrek aan zink in hun voedselpatroon, juist nu de ogen het hard nodig hebben.

Carotenen zijn anti-oxidanten die van nature voorkomen in plantaardig voedsel. Van deze groep nutrienten zijn vooral Luteine & Zeaxanthine nodig voor het behoud van gezonde ogen.

Omega-3 vetzuren (visolie, krillolie, lijnzaad) (voornamelijk DHA) zijn erg belangrijk voor de gezondheid van het oog, beschermt het netvlies en voorkomt het ontstaan van droge ogen.

De meest krachtige Superfoods voor de ogen

Goji bessen: Goji bessen zijn de vruchten van de Lycium Barbarum (Lynn)en worden ook wel wolfsbessen genoemd. Ze bevatten naast vitamine A, C en E de twee meest belangrijke anti-oxidanten voor de ogen, namelijk zeaxanthine en luteine. Ook bevatten Goji bessen veel zink en caroteen.

Ginkgo Biloba: Ginkgo Biloba verbeterd de bloedcirculatie in het lichaam en in de ogen, en draagt bij aan gezonde ogen.

Blauwgroene algen: zoals AFA algen, marine phytoplankton, maar ook chlorella en spirulina bevatten een zeer brede verzameling aan vitaminen, mineralen, antioxidanten en carotenen die het immuun systeem versterken en daarbij ook toedragen aan gezonde oogfuncties.

Camu Camu: Deze vrucht is een van de rijkste vitamine C bronnen ter wereld. Camu Camu help je lichaam met het opbouwen van nieuwe cellen, het zuiveren van je bloed maar ook het opbouwen van gezonde oogcellen. David Wolfe beschouwd camu camu als een van de beste superfoods voor het behoud van de gezondheid van de ogen.