Stijfheid in de ochtend? 3 voedingsmiddelen die kunnen helpen

ochten stijfheidAls je elke ochtend last hebt van stijfheid, pijn en gezwollen gewrichten kan dat een bijzonder vervelende start zijn van je dag. Naast het inzetten van dagelijkse beweging (laag-impact zoals yoga of wandelen) is het mogelijk om de volgende voedingsstrategieën toe te passen voor een extra ondersteuning.

1. Eet voedsel dat rijk is aan antioxidanten. Een variatie aan kleurrijke en vers biologisch fruit en groente is een goede bron en kan helpen de gewrichten te ondersteunen. Felle kleuren betekent een hoog gehalte aan carotenoïden.
2. Zorg voor voldoende Omega-3. De Omega-3 vetzuren die je vindt in vette vis (zoals wilde zalm), walnoten of gemalen lijnzaad (flaxseed) is zeer belangrijk voor de gezondheid van de gewrichten en kan helpen met stijfheid en pijn.
3. Gebruik veel gember en kurkuma tijdens het koken of in supplementen vorm. Beide stoffen zijn erg goed in het ondersteunen van de gewrichten.

Qua voeding is het belangrijk ervoor te zorgen dat deze rijk is aan groente, fruit en vette vis (wilde, geen kweek). Geen suiker en witte meelproducten en geen bewerkte voedingsmiddelen. Een voedingspatroon zoals het Voedingscentrum aanraadt, is ver beneden peil. Deze is te arm aan essentiële voedingsstoffen. Zelfs wanneer de adviezen van het Voedingscentrum nauwkeurig worden opgevolgd, leidt dit tot vele voedingstekorten. Dit is de conclusie van de Nederlandse Gezondheidsraad én het Voedingscentrum zelf.

Meer aanbevelingen:
• eet geen suiker en witte meelproducten zoals pasta en brood (wel volkoren)
• drink geen frisdrank (ook geen light-varianten)
• drink geen vruchtensappen met suiker (zelf gemaakte, inclusief alle vruchtvlees, is wel goed
• eet geen gefrituurd eten en fastfood
• drink geen/weinig alcohol
• eet veel verse groente en fruit (groente zo kort mogelijk koken)
• eet geen zogenaamd gezonde cruesli en andere bekende broodvervangers
• zorg voor hogere inname van omega-3
• zorg voor lagere inname van omega-6 (zonnebloemolie, chips, koekjes, maaltijdsalades met saus)
• gebruik echte boter (bij voorkeur Demeter roomboter, of grasboter), olijfolie en ongeraffineerde kokosolie
• gebruik géén halvarines/margarines en ook géén Becel Proactiv
• kook niet op een te hoge temperatuur (max. 170 graden celcius; deze temperatuur is heel snel bereikt)
• drink veel water en groene thee of kruidenthee
• eet zoveel mogelijk onbewerkte voeding
• eet zoveel mogelijk biologisch
• zorg voor minstens een half uur intensieve beweging per dag